Search This Blog

Saturday, May 25, 2024

Japan trip 2

Hai,
Hari kedua Di Jepun, bangun pagi plan asal aku mahu tengok sunrise dekat Gion District. Tapi Emak aku jetlag sikit jadi aku tukar jalan-jalan area Kyoto daripada Hotel ke Workshop Bento. Daripada pukul 0900 pagi Lepas makan pagi Kami gerak. Ikut Google maps, lapan minit tapi aku jalan jadi 10 minit. Slow and steady sambil tengok bunga-bunga cantik berkembang. Musim spring Kan.

Pukul 0930 pagi, aktviti Aku adalah masak masakan Jepun. Kumpulan aku camper dengan dua vegetarian daripada empat Israel. Mereka macam terkejut, tapi aku calm jerla. Aku datang sebab hendak mendalami Jepun lifestyle, ok. Masak telur, masak sushi roll, masak sayur bijan, masak tauhu teriyaki dengan sayuran tempura. Semua sedap Dan tidak ada guna garam. Mereka guna dark and light soy sauce. Patut sihat sangat rakyat mereka. Siap Dalam tiga jam dan lunch sini, aku balik hotel.

Zohor dan Asar Jamak, Dan Kami ke Nikko Castle. Beratur sikit Beli ticket tapi tidal lama. Recommended sangat pergi sini sebab memang betul masuk Dalam Istana dan Rasa sendiri suasananya. Ukiran dekat dinding sailing Dan permukaan. Jalan lantai atas kayu dia pun ada bunyi Dan bermaksud okay. Hah, dengan landscape garden Jepun memang besar dan unbelievable! Tempat lain ialah Kyoto Imperial Palace, ini lagi besar tapi tutup pukul 0300 petang jadi tidak sempat.

Naik bas pergi Gion District, masa aku pergi hujan lebat. Aku jalan sikit dan ada jalan yang tutup sebab tourist kacau Geisha mereka. So kena banned, dengan hujan dan payung dan basah. Aku dan Emak balik hotel. Sepanjang perjalanan Aku tengok Susana dia memang happening Dan memenag tourist place. Crowded juga. Kami balik hotel, mandi Dan bersiap pergi makan malam di Ayam Ya Ramen. Semalam Emak aku makan nasi, hari ini dia hendak Cuba Ramen pula. Sedap yang spicy.

Aku ajak Emak aku pergi Nishiki Market, jalan-jalan Dan beli Kimono. Ada harga range Dalam 5,000 yen tapi aku beli Yang 8,000 yen sebab lagi cantik. Dalam RM 240. Tapi memang sutera Kain dia, warna pink belacan. Balik Naik bas, singgah Family mart beli buah yang siap potong dengan air Mineral Dan pisang. Buat makan pagi besoknya.

Macam biasa, sambung ke part ketiga.