Search This Blog

Saturday, December 02, 2023

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua?

Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan berkongsi kisah hidup dari sisi empunya pemilik ini. Sekarang baru terasa auranya, tetapi tidak tahu sampai bila bertahan. Hendak menaip dan menceritakan sedikit sebanyak jalan hidup ini bukan satu kerja yang mudah. Kadang ia mencurah banjir dan laju sahaja ketak-ketuk papan kekunci. Tak sedar, dan lapan belas baris... Tapi kadang angin sepoi-sepoi bahasa datang, idea lambat sampai dan hendak dapatkan sepatah dua pun susah okay.

Masuk hari ini sudah bulan dua belas, hujung tahun 2023. Macam mana tahun 2023 ini bagi kamu semua? Ada baikkan atau sebaliknya? Ada perubahan atau masih sama? Adakah azam 2023 perlu dipanjangkan ke tahun 2024? Bagaimana itu boleh terjadi, mungkin bulan terakhir ini masih ada cahaya untuk pencapaian yang lebih baik? Itu adalah soalan untuk kamu semua daripadaku yang jauh disini. Kita mungkin kawan, kita mungkin asingan, kita mungkin se-Islam, kita mungkin se-Malaysia, tapi kita semua adalah manusia. Yang ada hati dan perasaan untuk membuktikan yang kita boleh. Ya, boleh melakukannya!


Bila difikirkan balik, sepanjang awal bulan hingga kini...banyak sebenarnya yang terjadi. Sebesar-besar pemergian sang Ayah tercinta kepada sekecil-kecil rajin mengucapan terima kasih. Ini sebenarnya telah langsung mengubah hidup dengan pelajaran dan ikhtibar daripada kesalahan atau dosa kepada yang lebih baik dan sedikit beria-ia mendapatkan pahala. Ini dianggap salah satu tahun yang begitu banyak pencapain menggenali diri sendiri terutamanya. Orang selalunya mencari diri sendiri masa muda remaja, tetapi selekoh itu tetap ada hingga kita dewasa dan seterusnya.

Mulakan awal tahun dengan ambil cuti kerja pada Januari sebab hendak kejar musim sejuk. Negara yang dipilih adalah Korea, itu pun ikut serta pada saat akhir dengan agensi yang bertauliah. Betapa cool saaat itu sebab buat bayaran masa sebelum balik Malaysia, dan selesaikan dalm beberapa hari sahaja. Bagusnya, mereka yang uruskan semua. Dan masa nak berlepas ke Korea pula, baru beritahu Mak dan arwah Ayah. Itu pun ada niat hendak bagi aslasan duduk Kuala Lumpur sahaja. Tetapi kalau apa-apa terjad, siapa mahu jawab. Jadi, nak tak nak...mereka geleng kepala sahaja. Sebab baru seminggu sampai Malaysia, sudah terbang lagi.

Pergi Korea, memang tujuan utama nak makan makanan mereka dan main salji! Tetap siap sedia satu sardin juga, sebab takut tak boleh terima. Salji turun masa hari kedua dan ketiga adalah malam, masuk hari keempat dan kelima petang sampai malam. Jadi, paginya bertimbunlah salji. Mereka tabur pasir atau garam kasar untuk bagi elak pejalan kaki tergelincir licin. Masa sebelum balik juga rasa salji turun, sempurnalah! Makanan mereka pula, memang rezeki agaknya...geng yang sama-sama itu, belanja makan dalam tiga empat kali juga. Jadi, jimat banyak. Dan tentulah buah-buahan mereka yang amhal itu menjadi kudapan sebab sejuk asyik lapar jer.

Dan arwah Ayah tidak sihat sejak tahun lepas lagi, jantung tidak berapa kuat. Tetapi rajin perhi jumpa doktor dan penuhi temu janji. Masa bulan Mac itu, sedikit menurun kesihatannya dan lemah. Pada April, keluar masuk hospital. Emak ada cakap, Ayah kalau Ramadan mesti masuk hospital-Eh, tahun ini tidak masuk pula. Tetapi lepas beberapa hari Raya, masuk hospital dan bila sehari selepas balik rumah...Ayah hypogulcemic tetapi dia tidak mahu ke hospital sudah. Dia tahu masanya telah tiba, untukku hanya Videocall sahaja. Pagi selepas subuh, Pegawai perubatan mengesahkan ayah sudah meninggalkan dunia. Al-Fatihah untukmu Ayah. 

Pengkebumian dalam pukul sembilan pagi, cepat dan bagus urusan penggebumiannya. Dan untukku masih mengguruskan pelepasan visa dan tiket kecemasan. Sampai Malaysia pada hari kedua petang selepas pemergiannya. Terus pergi melawat kubur, baru peluk Mak. Tahlil malam untuk hari Ke-tiga. Dan teman mak tidur malam itu, rasa sangat lain. Memang terbawa emosi, tidur kejap lena-kejap terjaga. Dan selepas itu, semua adik beradik membawa haluan masing-masing. Teman mak sampai sepuah hari, nampak dia sangat lain dan kehilangan pasangan hidup selama empat puluh tahun lamanya adalah sesuatu yang sukar digambarkan. Mak, kuat okay!

Panjang pula ceritanya kan, sudah ku bilang idea menaip sangat melimpah ke ladang gandum. 

Sambung ke lembaran seterusnya...


No comments:

Post a Comment

-please share your thoughts here, dude

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua? Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan ber...