Search This Blog

Thursday, August 15, 2013

Cerita Raya 2013 (bab dua)

(con't)  5HB AUGUST
Kitaorang wat perbarisan tamat latihan untuk upacara menggemaskan rumah *kasi clean and clear semua. Memang penat gila dan tersangat penat. Fuh, aku siap tidur kejap kat ruang tamu tu dan sambung kemas rumah balik. Hahahhah… sampah-sarip-sirap bertimbun tak payah nak cakap la. Mahu berbukit lobang sampah belakang rumah.

Ahaks! Bila kemas-kemas ni, mesti jumper macam-macam kan. Syiling sini sana, dan yu-oh… aku der siap jumper wet lama lagi:(NO pix) Persoalannya, milik siapakah duit ini? Idea bernas lagi menggntunggkan. Aku try carik kat ebay-hurmmm, mungkin boleh jual ni.

Dan hari tu gak (dalam kol 9.30 malam), cik Tina dan adiknya, Adam Haris balik. Maksudnya family abang aku lek la kan…  Terkejut jap, perubahan ketara adalah Adam--- putih kot. Cik Tina still malu malu kerbau, dan have fun dengan basikal tiga roda cik Ziqa (cik Ziqa tido dah). So, tak der aksi berebut… see how’s tomorrow going on. Then, aku just berbual gitu-gitu… Diorang pun mesti penat, kami pun penat kemas rumah… tidur awal tak ingat dunia.


6HB AUGUST
Cik Tina urut kaki Daddy dia.
Time ni kira semuanya ada kat rumah, even dua orang kakak dan abang ipar aku kena kerja. Itu tak menjejaskan sedikit pun mood hari itu. Ha-ha-ha… mission terbesar-nya ialah buat kue raya! Kakak aku yang Batu Pahat la wat stir semua bahan, aku tolong buat bulat-bulat dan masukkan almond dalamnya. Mak aku tukang pembakar. Cik Jima jadik next kue raya assistant, tart nenas. Siap tu semua… next kue raya-conflakes buah campur (buah kering), kesukaan kue raya ayah aku. Finish everything dalam kol 1.00 petang. In a meantime, kami sempat wat kek pisang. Hai, hai, hai… kek durian daripada aku punya suggestion pun jadik gak maaa… tak sabo nak try time berbuka.

Malam tu, tengok dan dengar perang zone antara blok (aku kan dok Felda)-paling best tengok bunga api yang besor-besor tu. Bakar, bako, bako duit memasing! Bunyik mercun cam raya cina… mercun thunder clap (gitu ke ejaan nyer?), and then, cik Tina dan cik Ziqa men bunga api yang besi tu la. Suka giler diorang berdua tu. Siap berlari-lari bersama keluar masuk rumah. Bukan petang tadi diorang gado ker??? Bebudak, malas nak komen.
*the best part is-jiran aku extension firework punyer supplier. Ok! Esok boleh tengok lagi.

Malam tu gak, kena wat ketupat! Di sebabkan daunnya tak panjang mana… ketupat limited edition aku tak dapat nak inter frame. Aiseh! Tapi tak per aku jadik si tukang repair bagi ketat semua ketupat sebelom esoknya nak masak. Cik Tira la paling pantas-mantas buat semua ini… Emak, kakak ipar dan abang aku continue wat ketupat yang separuh jalan coz tetiba sorang-sorang masuk tido. Kantoi, tahap kemalasan ketara amat.

Ketupat kakak ipar dan abang aku. Ye-ye dak...
7HB AUGUST
Satu hari sebelom raya, paling sibok dalam dunia. Lepas sahur, gosok  dan pasang langsir. Kusyen pun bertukar warna. Aku kena rendam ketupat. Pastu tolong kupas segala jenis bawang dan their geng. Potong ayam dan daging… dan aktiviti ketuk-ketuk-raya-bersama-keluarga-cik-din pun bermula. Eh, eh… memang meriah gitu.

Petangnya, rebus ketupat original plus ketupat mini (nasi impit kata orang). Pastu masaklah segala serunding, kuah kacang, rendang… and goreng ayam. Untuk ayam masak merah dan lodeh, ti prepared masak awal pagi esoknya. So no worries.

Lauk untuk berbuka? As di rancang… sup ayam and uh-huh, sup tulang superb best! Memang menggujakan otak dan minda semuanya. Terliuk dak?

Malam, zone perang di benua yang aman. Bunga api tip-top-sana-sini. Cik Tina dan cik Ziqa suker gila men bunga api cap besi tuh. Siap ajak anak jiran sebelah men sekaki. Aku pun tumpang dua tiga round. Melepas gak gain tahap kronik pada benda alah tu… and jangan silap bila lagu saloma versi hip hop in the house berkumandang.

Tak lupa, gosok baju raya….

Lelaki? Keja diorang bako sate. Satay johor versi ayam dan daging yang ter-sangat sodop hingga menjilat ibu kaki. Euww! Anak sapo la tuh. Ini bukan home made tapi beli dekat kawan kakak aku… sate dia memang best in the world. Korang patut tempah seribu dua batang. Gerenti nak lagi.

No comments:

Post a Comment

-please share your thoughts here, dude

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua? Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan ber...