Translate

Rumah. Layak atau mampu?

Hai. 
Hari ini aku hendak bercerita mengenai rumah. Bila buka topik , sebut rumah ramai persepsi diterima. Ada kata beli rumah masa muda, Ada kata sewa ajelah sampai tua. Ada pesan beli sekarang, Ada yang rumah kena lelong selepas beberapa bulan. Ada rumah siap tip top, Ada rumah banyak kena betulkan. Ada rumah tanah kontraktor lari, Jadi siapa betul, dan siapa salah? Siapa punya nasihat yang harus ikut! 

Aku bukanlah kaki property, hendak sembang rumah lima enam puluh biji. Jauh lagi hendak kata rumah berjuta riban... Aku bukan hendak kata aku bagus. Tapi, ini adalah pendapat aku selepas beli rumah pertama tahun 2024 ini. Ini adalah cerita aku tentang bidang rumah-perumahan alias property investment. Ikut lah mana baik ambil pengajaran. Mana tidak betul atau contra, timbal balik. Bagi aku, rumah adalah hutang terbesar dalam hidup seseorang. Jadi, ini penting!

Dekat Malaysia rumah condominium KL boleh dapat 350-500k, dengan gaji kau yang hanya RM 3-4k. Memanglah agent kata lepas, bank balas okay. Tapi cuba kira masa mula-mula... hendak deposit 10%, tambah legal fee, stamping, insurance? Tiba agent suruh bayar sendiri valuation fees. Hah, masa ini mesti korek sana sini. Lepas itu, rumah daripada 500k percayalah akan jadi +/- Rm 650k dan keatas... Ini belum lagi bank tambah interest pinjaman. Baru hendak menggelabah.  

Pengajaran aku hendak tekankan adalah beli rumah ikut kemampuan ya tuan puan...bukan ikut kelayakan! Ini aku rasa semua orang tutup mata. Rasa hendak ketuk kepala sorang -sorang. Sambung cerita dekat atas, bank pula tengok kau ini jenis suka meminjam bank. Mereka suka. Kalau jenis suci, tidak ada hutang dia letak interest 4.3-4.6% ikut kelayakan. Sebab tidak tahu kau ini mampu tengok ke mampu bayar! Laser betul. 

Ikutkan bulanan 500k mula-mula 4.5% untuk 35 tahun, RM 2.36k... Lepas tambah itu ini, terjebak 650k sudah kena bayar RM 3.07k. Ckup tidak? Hendak patah balik, modal tempahan sudah keluar. 50:50... Itu aku cakap, beli rumah ini penting fikir semua benda. Perancangan asal, rumah itulah tempat makan tidur sampai tua. Tiba-tiba kena tukar tempat kerja, dapat jiran macam neraka, bercerai dengan pasangan, kena buang kerja... Jadi, rumah sudah beli. Apa cerita?  

Sambung lagi cerita, rumah ikat 35 tahun. Umur sekarang aku, 34 tahun. Lagi 35 tahun, 69 tahun baru habis bayar rumah. Itulah kerajaan suruh kerja sampai 60++, sebab kau memang banyak hutang hendak bayar. Ada orang menyampuk, itulah beli masa muda... Muda berapa, beli umur 25 tahun sampai itu sudah 55tahun. Tua juga. Untuk aku, kalau pandai urus kewangan daripada 35tahun boleh kurangkan kepada 25-30 tahun. Lagi baik.


Kenapa aku cakap baik? Sebab daripada sini, insurance akan berkurang dan bank ambil duit kau daripada interest juga sedikit. Contoh RM 650k 35 tahun bayar RM 3.07k/m x 420 Bulan= RM 1,289,400 (+639k bayar lebih dekat bank). Tengok RM 650k 25 tahun bayar RM 3.61k/m x 300 Bulan= RM 1,083,600 (+433k bayar lebih dekat bank). Cuba fikir-fikirkan. Aku? Aku punya rumah ikat 15 tahun. Kalau ikut cerita atas, RM 650k 15 tahun bayar RM 4.97k/m x 180 Bulan= RM 894,600 (+244k bayar lebih dekat bank). 

Real story untuk rumah pertama aku hanya rumah teres kos rendah biasa yang aku beli bawah RM 300k dan aku bayar 20% deposit. Dan aku ikat 15 tahun. Tapi dalam perancangan tahun depan pendekkan ke 5 tahun. Umur 34 tahun, sebelum masuk 40s...aku sudah bebas hutang rumah. Dan, rumah itu aku sewakan. Jadi, duit sewa aku rolling untuk bayar bulanan atau kurangkan principle. Begitulah, cerita aku tentang rumah ini. 

Pada mulanya aku memang ikut kiraan kewangan, mampu! Dan aku mula cari-mencari since daripada 30 tahun. Sebelum fly overseas aku jugak pernah deposit 1k condominium harga macam cerita diatas, rumah Sama kakak aku. Tapi sebab masa itu, aku 50:50, aku belanja jelah booking fees tu. Empat tahun aku baca pasal rumah. Kaji, on off dan antara sebab adalah hendak tolong adik aku yang buat property. Good news, I keep right person. 

Adik aku: Hazimah Shahrudin (Johor property)
No phone: 011- 3232 7393

Agent hanyalah middle man untuk kau buat pilihan, tapi yang bayar bulanan adalah kau sendri. Agent sudah tukar cerita dengan pembeli baru. Jadi, fikir kemampuan dan kajilah rumah ini baik-baik. Pilihan harga, lokasi, jiran, dekat hospital atau sekolah atau mall. Survey lah sampai 100 rumah sekalipun. Pilih rumah sama penting dengan pilih pasangan. Kalau pasangan kau gold digger atau maintainance tinggi. Stress hidup. Jadi, buat kira-kira, mampu atau layak? Fikirkan. Okay! 

Comments

Popular posts from this blog

Cara buat Pengekalan Nama / Retention of Name

ME: Example of resign letter/ Contoh surat berhenti kerja

Solat subuh tiga rakaat