Search This Blog

Thursday, September 29, 2016

Mulut orang

Assalamualaikum.


Since aku kerja at tempat yang aku kerja sekarang.
Lots thing aku belajar.
Banyak lah.
Tak terkira.
Malas nak share benda pelik-pelik.
Tapi de top paling interesting aku nak chit chat adalah pasal...
Mulut orang.

Nih first tempat kerja yang aku rasa kebanyakan mulut colleague yang tak ada insurance.
Diorang punya laser in bab sindir menyindir,
Termasuk lagi tambah perasa dalam hal talam dua muka,
And those negative side memang out gila!
Aku pon kadang-kadang if diorang dah start bukak mulut.
Aku cam... anyone can help me outta here?
Hello.
Hello.
Anyone.

Kejam cara diorang makan darah daging sendiri.
Laki ker perempuan.
Sama jo hah.
Try nak elak, tapi itulah...
Susah.
Syaitan campur saka masing-masing.
Bergabung.
Meletup aku punya benteng iman.

Defender aku pon bukan kuat.
Senipis kulit bawang sebab baru belajar cara nak dekatkan diri pada Allah.
Sometime, ada tuh lagi evil sindir depan-depan.
Rasa macam nak makan meja sebelah.
Or makan kat bawah meja.
Secure kot lagi.
Atau pon siap-siap makan, blah.
Paling biasa aku buat, layan phone.
Aku bukaklah youtube cara masak nasik ker.
Boleh tampal-tampal sikit skill.

Pernah tegur, kena batang hidung sendirik.
Cakaplah kita ni junior tak tahu apa-apa.
Nak kena buli selalu.
Tak pandai jaga dirilah.
Pot-pet-pot-pet.
Panjang berjela tembakan rambangnya tuh.
Sigh.

Tula sebab aku lagi suka berdiam diri.
Silent is better solution sometimes.
Banyak cakap, lagi banyak dosa terkumpul.
If tak tahan.
Keluar gak la. Join sikit-sikit.
Tapi if boleh tahan.
Aku tahanlah.

Buat apa bukak aib orang.
Tak baik.
Macam ibarat orang tuh terselak kain sikit.
Kita tolong selak sampai peha.
Makin memburukkan keadaan.
Gitulah maksudnya.
If kita tak nak orang buat kat kita.
Janganlah buat kat orang.
What goes around come around.
Remember that.

Dan sebab mulut orang jugaklah aku left group What's app my department.
Sebab hal ini semualah.
Nasib aku cepat tersedar.
MasyaAllah.

Kadang-kadang kita tak sedar apa yang kita cakap, even like a joke tapi sebenarnya ada hati yang terguris.
Even secalit.
If lupa nak minta maaf.
Ajal sampai waktunya.
Dan rugi.
Camner tu?

If you can't stop the wave,
You can learn to surf on it!
If you kept falling...carik hobi lain lah.
= )

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua? Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan ber...