Search This Blog

Thursday, August 03, 2017

Wish someone told me when i was your age

Assalamualaikum.

Excuse me, this post adalah berdasarkan my pengalaman hidup for 27 years that i want to share with you all.
That I wish someone told me this when i was your age.
What should i do and achieved and dream of.
Ini banyak menyentuh more pada keagamaan, dan kehidupan pada masa hadapan.
Yang baik ambil as teladan and yang buruk sebagai pengajaran.


I wish someone told me this when i was your age.
That i should study smart, not hard.
In sekolah agama especially.
Ambil serius in what ustaz and ustazah said. Take note yang berguna, asked lots of question. Until you fully understand about it. Not just a surface of it. Dig in every part of it.
Hafal surah dan terus menghafal. Practice strictly.
Kan bagus...

Even dah habis sampai Darjah Khas, and get a certificate for it. I still rasa tak layak untuk itu.
And mostly adalah even ambil subjek Bahasa Arab but 'till now not fluent langsung in it.
Why la kan.,, Dulu main-main.
And no one angry at me, told me that ini adalah untuk kesenangan dan simpanan in futue dan untuk akhirat juga.
Rasa regret sangat.
InsyaAllah rasa belum terlambat untuk belajar akannya balik. Fighting!
InsyaAllah... pray for me.

I wish someone told me this when i was your age.
That i should manage my financial wisely.
Told me that to save every penny or cent yang ada since belajar untuk pergi Mecca. Achieved that goals with full of spirit.
Even that time I still belajar lagi di sekolah menengah or what.
Barulah my fully sponsorship yang i get from High School under goverment, College from Felda. Digunakan sebaiknya.
.... Anyone have to remind me about it. That i only can wish...

Not when I started to gain my own money. Barulah terhegeh-hegeh nak collect.
Yang sebetulnya that big bucketlist i can achieved in young age.
And kejar other big bucketlist lain pulak.
Tapi tak pe. Alhamdulillah. I tersedar awal, not waktu i dah retired ke. Lagilah rugi, kan.
So untuk cikgu and parents semua. Please didik anak murid, anak sendiri untuk tanamkan niat as what i mention above.
Biar diorang tak menyesal di kemudian hari.

I wish someone told me this when i was your age.
That i should be a better person from day to day.
Even diorang cakap you dah cukup baik dah ni. Nak baik apa lagi?
They don't understand me, I think i'm not enough baik about it. About everything.
In my own determination especially.
You don't get me.

Some part of us fikir dengan kebajikan yang dilakukan, dah banyak collect pahala. Alhamdulillah for it.
Tapi bagaimana pula hari ini kita baik. Tapi in between, tak sedar kita juga kumpul dosa.
Dosa kecil-kecil mungkin yang lama-lama jadik dosa besar.
Yang mana mungkinnya ada membawa kesan terbesar dalam diri orang lain.
We don't know.
I hope you get me this time.

And I wish someone told me this when i was your age.
Do what I can't.
(Continue in next entry, see you. Again. InsyaAllah)

End of 2023

 Hai, Apa khabar semua? Lama benar rasanya tidak menjengah blog ini, datang sini pun sebab rindu. Tidak langsung peduli untuk menaip dan ber...