THE AUTHOR

My photo

Assalamualaikum and hello, o awesome readers!

I guess I'm pretty cool person. I likes be positive, helping others, writing and exploring.  Also a fan of happy ending. Even life is too serious as it is. This blog i called as my second heart. Everything with Allah blessing, i'll share those awesome moments in my life. Overall i think is a lot about my family. 'Cause i love them....LOL.

Thanks for all your support! It means a lot. Anyway, welcome to my life.

Saturday, December 18, 2010

Cik Ziqa: Aku dan Nur Haziqah Hayazid


Assalamualaikum.
Yes. Inilah dia muka cik Ziqa yang terbaru. Huhui. Comeh tak, comeh tak? Hehhehe... Then, sebelom aku balik Nilai, Negeri Sembilan. Aku tangkap cintan picture beebanyak sama ini budak. Ti winduu...



Orait... cukup bekal untuk ke Nilai. Hhehehe.. Damn, i'll miss you cik Ziqa. Huhhhu... do you missed me? Oh, kecik gi-tak paham apa aku cakap.


Friday, December 10, 2010

Walt Disney: Learning By Reading Can Be Fun


Dalam dok makan, minum, tidur, makan, minum, tidur (diulang selama seharian), maka korang akan dilanda ‘Bored Disorder’. Untuk mengelakkan penyakit ini melanda diri, korang perlu melakukan sesuatu. Antaranya adalah mengira jenis pokok bunga rumah jiran sebelah, mengemas resepi lama di dapur, menyusun atur perabot dalam bilik air, menebas lalang di sekitar rumah, atau menolong membasuh pinggan kotor di kedai rojak Mak Nab.

Kalau korang jenis malas nak wat tu semua, amalan membaca adalah antara cara paling terbaik (bagi yang mengenal apa itu buku). So, antara ayat-ayat yang menarik terdapat dalam ‘article’ si penulis Walt Disney tentang ‘Learning By Reading Can Be Fun’ yang sempat aku baca, ialah:

“Curiosity may have killed a cat, but never yet has hurt a boy or a girl-or a cricket, for that matter-seeking knowledge.”

`“If reading maketh a full man, then the lack of it must leave him awfully empty-in the head!.”

“Oh-yes-he who runs may read. But make sure you run and read in the right direction. And not too much either without the other, if you want to keep happy and healthy.”

“Curiosity gets you started. Balance keeps you from falling overboard. Timing keeps your reading smooth, without bumps.”

“There are fashions in reading, even in thinking.”

“It’s silly to build a wall around your interest.”

“You’ll be a poorer person all your life if you don’t know some of the great stories and the great poems.”

“I tell you boys and girls one thing: There is more treasure in books than in all pirate’s loot on Treasure Island and at the bottom of Spanish Main… And best of all, you can enjoy these riches every day of your life.”

“So keep your eyes open.”

*Maka, hari-hari korang akan di lalui penuh bermakna. Tak kira la cerita fantasi, cerita cinta, cerita komik, cerita resepi, dan biografi. Akhir kata, mulakan amalan mulia ini: sehari sebuah buku. Amacam??.

Bell Ringing: beli kereta ke beli motor?

I’m given you a choice:
-a car
-a house

Mana yang akan korang pilih? Soalannya tampak semudah ABC kan, namun jawapannya sesusah mendaki Gunung Kinabalu di Sabah. Kedua-duanya penting dalam kehidupan seharian kita. Apalah hidup tanpa rumah, namun apalah hidup juga tanpa kereta.

Lets we compare both of them and see which one is more important. Either a car or house:

ü  Car
Advantage:
-more cheaply than house
-kereta adalah antara alat penggangkutan terpenting dalam hidup. Ianya lebih murah dan ‘practical’ serta  tiada segala guaman yang mempunyai taburan surat penjanjian setebal kek kahwin untuk di tandatangani.
-Kalau ada kereta senang nak kesana kesini dan segala urusan juga akan jadi senang. Tak payahlah nak pinjam  kereta kawan, naik bus atau korang akan ketinggalan jauh ke belakang.
Disadvantage:
-Korang kena bayar segala macam jenis tol dan menyediakan duit minyak yang bisa bikin panas, ditambah dengan pembiyaan untuk penyelenggaraan,cukai jalan dan sebagainya.
-takkan korang tidur, salin baju, makan dalam kereta. Dan lagi, sampai tua ker nak bergaya dengan kereta aja, rumahnya tiada. Anak bini juga terpaksa hidup dalam dunia kereta korang. Hish.. lama-lama berkarat gak kereta tu.
-faktanya, harga kereta akan menurun berbanding harga rumah yang sentiasa menaik mengikut pasaran.
-lagi satu, andai korang hidup di bandar besar seperti Kuala Lumpur, Johor Bahru.. korang terpaksa menempuhi jalan yang sesak hingga boleh putus urat pernafasan korang.
Option:
1- Use public transport.
-Not only cheap but convenient also.
-memang murah. Tapi, takkan hari-hari korang nak menempuh hujan dan panas untuk menunggu bus atau teksi yang entah bila kunjung tibanya.
-kalau korang jenis yang kena ‘punch card’, boleh buat jiwa kacau, beb.
2- Buy motorbike.
-selain murah dan senang nak cilok menyilok waktu jalan sesak,selain tiada bayaran untuk tol di Malaysia nie. Duit minyak pun tak banyak sangat.
-But..
-Andai hari hujan tiba, korang akan basah kuyup dan terpaksa berhenti untuk berteduh. Selain berbahaya untuk kaum wanita malah kaum lelaki juga. Macam-macam benda boleh terjadi, terutamanya pada waktu malam. Dan ingat, kecurian dan kemalangan motorsikal adalah amat tinggi berbanding kereta.

ü  House
Advantage:
-Korang tak payah sewa mana-mana rumah kerana korang dah ada rumah sendiri. Senang bukan. Tolak duit sewa, hanya bayar bil api dan air aja.
-Pada hari mendatang, harga rumah akan melonjak naik mengikut harga hartanah berbanding harga kereta yang menjunam turun.
-Korang juga akan berbangga kerana ramai kawan korang hanya ada kereta masing-masing yang mungkin akan berkarat, tapi korang ada rumah yang semakin mahal. Silap-silap boleh jadi jutawan nanti.
Disadvantage:
-selain harganya yang mahal ya amat, korang terpaksa menanggung segala macam kos guaman, insuran dan cukai.
-One more, if you already had a house at Johor Bahru, but then you get employed at Kuala Lumpur. How?
-takkan korang nak congkel pakai cangkul dan lipat kecik-kecik masuk bagasi tok pindahkan ia ke Kuala Lumpur. Tak ada logika pulak kan.
-Kalau rumah dah ada, takkan nak biar ianya kosong cam korang nak buat pameran seni, mestilah korang kena beli segala macam jenis perabut yang sesuai. Dengan segala macam alat-alat elektrik, makin bertambah la bil bulanan korang nanti.
Option:
1-Rent a house
-harga bulanan untuk sewa bilik atau rumah lebih rumah berbanding korang membelinya kerana segala urusan tuan rumah yang uruskan. Lagi masyuk kalau rumah tu da siap semua alat pekakas harian.
-Dan takkan nak menumpang sewa sampai tua. Silap-silap tuan rumah dok halau korang, mana korang nak tinggal nanti. Ye tidak.
2-Buy outside urban area
-kalau korang jenis yang nak gak beli rumah, apa kata korang beli rumah di luar kota. Ianya lebih murah berbanding di tengah kota. Kerana pasaran di tengah kota lebih hangat macam pisang goreng Mak Nab berbanding luar kota yang jarang sekali orang beli. (jangan beli dalam hutan dah la, tu lagi jarang orang duduk)
-the best things are you compare the entire price and made a right decision.

Pada pendapat korang macam mana pulak. Kalau boleh aku nak dua-dua. Tapi sebagai permulaan, mana satu yang patut dimiliki dulu…
Hermmm..

So, which one is more preferable to you?

Oh, millionaire people, will u marry me?


Tuesday, December 07, 2010

Very Simple - Very Cartoonish = ONE PIECE

one piece-my favourite cartoon (kipas susah mati !!). So, lets me introduces--why this crtoon are sooooo cooolll...

One Piece (ワンピース Wan Pīsu?) is a Japanese shōnen manga series written and illustrated by Eiichiro Oda, that has been serialized in Weekly Shōnen Jump since August 4, 1997.

the flag...

their ship..

"Favorite Anime Series".


One Piece follows the adventures of Monkey D. Luffy, a 17-year-old boy who gains elastic abilities after inadvertently eating the gum gum fruit, one of the mystical devil fruits, and his diverse crew of pirates, named the Straw Hats. Luffy explores the ocean in search of the world's ultimate treasure known as the One Piece and to become the next Pirate King. On his journey, Luffy battles a wide variety of villains and makes several friends

The super crew are :
 the adventures of Monkey D. Luffy

 a swordsman named Roronoa Zoro

  the cowardly sharpshooter Usopp

 the womanizing chef Sanji

the navigator and thief Nami

the doctor Tony Tony Chopper

 an anthropomorphized deer; the archaeologist Nico Robin

and a musician skeleton named Brook

a former enemy of the crew; the cybernetic shipwright Franky.

Luffy, inspired by his childhood hero, the pirate known as "Red-Haired" Shanks, going on a journey to find the One Piece...(giler cool  rambut merah nie..)


ace-luffy brother..

It gives life and stays true to the style and characters of the manga

 "One Piece is a fun adventure story, with an ensemble cast that is continuing to develop, with great action and character drama."

 "very distinctive and fresh".
 "the right amount of random fun along with a shonen style storyline"

"kids may get into this version because it's what they have seen on TV."

"One Piece is a great tale of high-seas fun that will leave you wanting more!"